Saturday, August 23, 2014

Tips atasi kebosanan


Aha...rosan bosan..serabut...kusut??? Yup.. bosan dan kusut....Ni ada tips tips yang direka sendiri... yee haaa..
Baiklah, mari kita sambung bicara tulisannya...

Tips untuk atasi kebosanan..tapi ini tips yang akan kongsikan ini sesuai untuk semua dan peringatan untuk diri sendiri pabila terasa bosan+boring atau tak tahu apa nak dibuat..

Tips pertama untuk atasi kebosanan ialah membaca atau mendengar bacaan Al-Quran (beserta terjemahannya).Cari masa yang sesuai, misalnya waktu rehat, atau boleh bukak MP3 yang ada zikir atau bacaan ayat -ayat Al-Quran semasa sedang buat kerja guna komputer..Selain tu kalau nak baca Al-Quran elok yang ada terjemahan, kalau faham bahasa Arab tak apala, tapi kalau tak faham, nanti kita tak fahamlah apakah isi kandungan Al-Quran tu, jadi sebaiknya cuba baca terjemahannya sekali. TETAPI baca Al-Quran ni ada adab, jadi kena patuhi adab -adab membaca Al-Quran. Antara adab -adab utama :

  • Tuluskan niat untuk ibadah yang sangat mulia ini. Membaca Al-Qur’an sebaiknya dalam keadaan sudah berwudhu, suci pakaiannya, badannya dan tempatnya, serta telah menggosok gigi. 
  • Pilihlah tempat yang tenang dan waktunya sesuai agar anda dapat memusatkan fikiran dan jiwa lebih tenang.
  •  Mulailah tilawah dengan ta`awwudz, kemudian basmalah pada setiap awal surah selain surah At-Taubah. Allah . berfirman, “Apabila kamu akan membaca Al-Qur’an, maka memohonlah perlindungan kepada Allah dari godaan syetan yang terkutuk.” (An-Nahl: 98). 
  • Perhatikan hukum-hukum tajwid dan bunyikan huruf sesuai dengan makhrajnya serta membacanya dengan tartil (perlahan-lahan). Allah . berfirman yang ertinya, “Dan Bacalah Al-Qur’an itu dengan tartil.” (Al-Muzzammil: 4).
    Tilawah Al-Quran sangat baik diamalkan pada bulan Ramadhan.


    2. Tips kedua : Kalau rasa bosan -bosan tu biasanya kita tengok TV!! Apa saja rancangan yang best -best, macam rancangan fesyen ke, melancong ke, memasak ke.. atau paling best tengok movie!!!

    3. Tips ketiga: Melayari internet. Cuci mata- window shopping maya!! Banyak tempat shopping. Baik lelaki atau perempuan. Dalam negara atau luar negara. Nanti saya review tempat shopping online yang saya biasa shopping!!

    4.Tips keempat : Keluarlah bersukan. Berjogging ke, bermain badminton ke, tenis ke.. bowling ke... apa saja yang berfaedah!

    5. Tips kelima: Cari resepi -resepi baru untuk dicuba.
    Contoh - ini my secret resepi untuk kek biasa.. tryla buat..kalau sedap bagitahu saya (confirm sedap): 250gm butter (brand Anchor), 250gm gula castor, 250gm tepung (Brand Blue Key), 1 sudu teh esen vanilla, 5 biji telur Gred A... ok bakar dalam suhu 170-180 selama 45minit.. yey!! Sangat nyummy!!

    6. Tips keenam : Membaca. Membaca surat khabar. Membaca novel. Membaca majalah.. membaca apa sahaja yang berfaedah ok!! Tengah popular sekarang ialah novel adaptasi yang dilayarkan ke layar perak.. Novel: Rindu Awak 200%.. Tryla baca novel tu... bandingkan dengan yang ada di tv..

    7: Tips ketujuh: Makan!!! hahaha... tryla alau bosan sangat..

    8. Tips kelapan : Mengemas.. kemas rumah, kereta, pejabat, meja, peti ais, bilik... bilik air, almari.. atau apa sahaja yang perlu dikemas.. amalkan konsep 5S: sisih, susun, sapu, seragam dan sentiasa amal!!!

    9. Tips kesembilan: ni last tips kot yang saya nak bagi... kalau rasa bosan sangat dah tak tahu nak buat apa... apa lagi.. tarik bantal, selimut...TIDUR!!!!! ZZZzzzzzZZzzzzz (psstt jangan lupa baca doa tidur yer)

    Terima kasih atas perhatian.. Mohon maaf sebarang kesilapan.. Yang baik daripada Allah swt.. yang kurang tu adalah kelemahan saya sendiri.. yang baik tu amalkan yer..

    No comments:

    Post a Comment