Wednesday, September 1, 2010

Masjid : Rumah Allah swt

Salam Ramadhan. Alhamdulillah, sudah 22 hari kita menyusuri bulan Ramadhan dan menjalani ibadah berpuasa. Pada hujung minggu lepas, berkesempatan menonton sebuah rancangan di Astro yang menceritakan sejarah pembinaan masjid Ketiga Terbesar di Dunia, Masjid Syekh Zayed Abu Dhabi, selepas Masjidilharam (yang pertama) dan Masjid Nabawi (yang kedua).

Kedua terbesar: Masjid Nabawi Madinah Al Munawaroh

Pertama di dunia: Masjidil Haram Makkah Al Mukarommah

Alhamdulillah, aku sudah diberi peluang oleh Allah swt untuk beribadah di Masjidiliharam dan Masjid Nabawi. Namun, ketika menonton pembinaan Masjid Syekh Zayed, membuatkan hati rasa teringin teruja untuk menziarah masjid itu di Abu Dhabi..tapi ta tahula bila...

Masjid ketiga terbesar di dunia: Masjid Syekh Zayed Abu Dhabi


Masjid ini dibuka secara rasmi pada Ramadhan 2007. Nama masjid itu diambil sempena nama presiden pertama Uni Emirat Arab (UEA), Syekh Zayed bin Sultan al-Nahyan, yang juga dimakamkan di sekitar masjid. Masjid Syekh Zayed berlokasi di antara dua jembatan, yakni Mussafah dan Maqta. Selain berfungsi sebagai tempat ibadah, masjid itu juga menjadi tempat pelancongan agama.

"Masjid ini adalah masjid terbesar ketiga di dunia setelah Masjidil Haram,'' kata Ketua Projek, Khawla al-Suleimani.

Pada mulanya, masjid itu tidak membenarkan dikunjungi oleh non-Muslim. Namun, sejak Mac 2008, pihak pengurusan Abu Dhabi membenarkan non-Muslim mengunjungi Masjid Syekh Zayed dengan tujuan mempromosikan kebudayaan dan pemahaman keagamaan.

Pengunjung non-Muslim dilarang untuk menyentuh Al-Quran dan wanita harus menggunakan penutup kepala (tudung). Masjid Syekh Zayed meraih beberapa rekod dunia, salah satunya, permadani yang dipasang di masjid itu tercatat sebagai permadani terbesar di dunia.

Permadani itu secara khusus didatangkan dari Iran dan direka khusus oleh seniman negeri para mullah terkemuka, Ali Khaliqi. Luas permadani yang dipasang di masjid itu mencapai 5.627 meter persegi dan beratnya mencapai 47 ton-35 ton wol dan 12 ton kapas.



Selain itu, masjid ini juga dilengkapi dengan kandil (lampu) terbesar di dunia. Masjid Syekh Zayed dihiasi tujuh lampu berlapis emas dan tembaga yang terbuat dari kristal Swarovsky. Ketujuh lampu itu secara khusus didatangkan dari Jerman. Kandil terbesar berdiameter 10 meter dan tinggi 15 meter.Luas masjid itu mampu menampung 40 ribu jemaah. Kapasita ruangan solat utama mencapai 9.000 jemaah, sedangkan dua ruangan lainnya di sebelah ruang utama, masing-masing mampu memuatkan 1.500 jemaah, khusus untuk Muslimah.

Masjid ini kelihatan sangat megah kerana diapit empat menara setinggi 115 meter di empat sudut. Jumlah kubah yang menambah keindahan Masjid Syekh Zayed ada 57 buah, menaungi halaman dalam dan gedung utama. Kubah masjid ini dihiasi marmar putih dan dekorasi dalamannya diukir dengan tangan dan juga dibuat dari marmar. Halaman masjid itu dilapisi marmar dengan hiasan motif bunga dan ukurannya mencapai 17 ribu meter persegi.

Masjid tersebut mulai dibangun pada 2006 dan selesai pada 2007. Pembangunan Masjid Syekh Zayed menelan perbelanjaan sebesar 8 juta dolar AS. Dipetik dan diubahsuai dari laman IKDAR

No comments:

Post a Comment